Sobre si les idees són dels pintors o si són dels seus posteriors contempladors o dels seus comentaristes
«La invenció, la idea de la creu fou molt posterior als origens del cristianisme. La idea, el signe de la creu, els primers cristians no la necessitaven per a res. Les persecucions testimonien que ells mateixos eren aquesta creu i no tenien cap necessitat de representació. La creu, que era en tots els seus cors (sic), no s’exterioritzava, no es mostrava enlloc, ni en les cases particulars, ni en les sales de reunió que servien de sinagona ni tan sols en les catacombes que era el refugi últim contra les persecucions» *
Hans Holbein, el jove — Els ambaixadors (Jean de Dinteville i Georges de Selve o Die Gesandten). 206×209. Oli sobre fusta (1304-1306). National Gallery, Londres.
Giotto di Bondone — El petó de Judas. 200×185. Fresc (1304-1306). Capella Scrovegni, Padua
La idea d’un berenar
Édouard Manet — Le Déjeuner sur l'Herbe. 208×264,5. Oli sobre tela (1863). Museu d’Orsay, Paris
El naixement d’una idea
Salvador Dalí — El naixement d’una deessa. 93×153. Pintura sobre tela (1960). Palau de la Generalitat
Els orígens d’una idea
Gustave Courbet — L'origine du monde. 55×46. Oli sobre tela (1866). Museu d’Orsay, Paris
Matthias Grünewald – Retaule d’Isenheim. Taula central. Crucifixió. A la dreta, Joan Baptista, assenyala amb el dit (1512-1516). Museu d’Unterlinden, Colmar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada